Uproszczona ewidencja obejmuje zbiory zapisów, obrotów (sum zapisów), które tworzą:
1. zestawienie przychodów i kosztów ? załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2. zestawienie przepływów finansowych ? załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3. karty przychodów pracownika,
4. wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z prowadzoną działalnością.
Karty przychodów pracowników prowadzone indywidualnie dla każdego pracownika, któremu podatnik wypłaca
należności ze stosunku pracy powinny zawierać co najmniej:
1. imię i nazwisko pracownika oraz identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL),
2. miesiąc w którym nastąpiła wypłata należności,
3. sumę osiągniętych w danym miesiącu przychodów oraz koszty ich uzyskania,
4. składkę na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe),
5. podstawę obliczenia zaliczki w danym miesiącu,
6. razem dochód narastająco od początku roku,
7. kwotę należnej zaliczki na podatek dochodowy,
8. składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne,
9. należną zaliczkę na podatek dochodowy,
10. datę przekazania zaliczki na rachunek bankowy urzędu skarbowego.
Wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych powinien zawierać co najmniej:
1. Liczbę porządkową,
2. Datę nabycia,
3. Datę przyjęcia do używania,
4. Określenie dokumentu stwierdzającego nabycie,
5. Określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
6. Symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
7. Wartość początkową,
8. Stawkę amortyzacyjną,
9. Zaktualizowaną wartość początkową,
10. Datę likwidacji oraz przyczynę likwidacji albo datę zbycia środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Pierwszy załącznik do rozporządzenia stanowi zestawienie przychodów i kosztów. W jego poszczególne kolumny podatnik wprowadza:
- Kolejny numer zapisów w ewidencji ? tym samym numerem należy oznaczyć dowód księgowy stanowiący podstawę dokonania zapisu,
- Dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonania wpisu,
- Numer faktury lub innego dowodu księgowego,
- Nazwy i adresy kontrahentów (dostawców lub odbiorców),
- Opis istoty dokonanego zdarzenia,
- Przychody z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychody pochodzące z ofiarności publicznej,
- Przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- Pozostałe przychody, wymienione w art. 10a ust. 1 pkt 4 lit. c i d ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- Łączną kwotę przychodów,
- Koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wydatki pokryte z dochodów zwolnionych od podatku,
Po zakończeniu okresu sprawozdawczego wpisy dokonane w danym okresie sprawozdawczym należy podkreślić, a następnie zsumować dane z odpowiednich kolumn. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Podatnik po podsumowaniu danego okresu sprawozdawczego wpisuje w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do okresu sprawozdawczego poprzedzającego dany okres sprawozdawczy i w kolejnej pozycji wpisuje (narastająco) w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
Drugim załącznikiem do rozporządzenia jest zestawienie przepływów finansowych w którym podmiot określa:
- Nazwy przepływów finansowych z tytułu art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 40, pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla danych w okresie sprawozdawczym i na koniec roku,
- Sumę przychodów z załącznika nr 1 do rozporządzenia odpowiednio przychodów osiągniętych w okresie sprawozdawczym oraz przychodów od początku roku. Należy także odrębnie określić w przychodach ogółem przychody o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 40 i pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- Sumę kosztów uzyskania przychodów z załącznika nr 1 do rozporządzenia odpowiednio poniesionych w okresie sprawozdawczym oraz poniesionych od początku roku podatkowego. Należy także odrębnie określić w kosztach uzyskania ogółem koszty uzyskania przychodów dotyczące działalności określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- Dochód obliczony zgodnie z art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego,
- Dochód (przychód) wolny od podatku przeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w rozbiciu na dochód określony w art.17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 tej ustawy odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego,
- Wydatki razem w okresie sprawozdawczym i razem od początku poniesione zgodnie z art.17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 40 tej ustawy, pokryte z dochodu zwolnionego od podatku w roku podatkowym w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego,
- Sumę dochodu wolnego od podatku z lat ubiegłych przeznaczonego na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte odpowiednio z dochodu zwolnionego od podatku w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego,
- Wydatki razem w okresie sprawozdawczym i razem od początku poniesione na cele w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pokryte z dochodu zwolnionego od podatku z lat ubiegłych w danym okresie sprawozdawczym albo narastająco od początku roku podatkowego,
- Sumę dochodów wolnych od podatku (w roku podatkowym i z lat poprzednich) niewydatkowanych na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpowiednio w okresie sprawozdawczym i narastająco od początku roku podatkowego.
Więcej informacji na temat Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów, zasad jej prowadzenia oraz wzory załączników znajdziecie Państwo w rozporządzeniu dostępnym tutaj.